vrijdag 5 juli 2013

De schreeuw (eigen les Febe)

                                  De schreeuw
Voorbereiding
Context
Belevingswereld
we gaan kijken naar de schreeuw van Edvard Munch. Wat kunnen we aflezen? Is het een emotie? Welke emotie? Kennen we deze emotie zelf en wanneer voelen we ons zo. (angst)

Basisplan
De opdracht is om zelf emoties in beeld te brengen in dezelfde stijl. Hoe kijkt hij als hij blij is? En hoe kijkt hij als hij verdrietig is. Dit doen ze in groepjes van 4, en ieder laat een andere emotie zien.

Doelen
Beeldend doel:
aan het eind heeft ieder kind zijn eigen schreeuw gemaakt die een andere emotie weergeeft.
Technisch doel:
aan de slag met wasco, goed kijken naar de techniek die gebruikt is.
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
Ik introduceer het door het schilderij aan de klas te laten zien en enkele vragen te stellen.
Beeldcultuur:
Het schilderij hoort bij het expressionisme. Dit zie je omdat er een emotie wordt uitgebeeld, er is expressie. Het is eveneens een zelfportret van de kunstenaar.
Beeldaspecten
De beeldaspecten die centraal staan zijn kleur en uitdrukking. De kleuren zijn namelijk erg opvallend en de expressie maakt het schilderij bijzonder.
Ontwikkelingsfasen
De ontwikkelingsfase die hoort bij deze opdracht is de expressieve fase. Bij de opdracht gaat het om de boodschap van de maker. Ook originaliteit is belangrijk. De kinderen maken een origineel schilderij met een eigen gekozen expressie.
Informeren
Ik vertel de kinderen wat over Edvard Munch. Hoe dit schilderij een psychisch zelfportret van hem was en wat dit zou kunnen betekenen. Dit ga ik bespreken met de kinderen.
Instrueren
Beeldende probleem:
Maak een andere expressie in dezelfde vorm. Probeer het zo goed mogelijk na te maken. Echter mogen ze wel aanpassingen maken om de emotie nog beter naar voren te laten komen in de omgeving en kleuren. Als de stijl maar hetzelfde is. Ook is de samenwerking erg belangrijk. De leerlingen moeten elkaar helpen en tips geven bij het uitbeelden zodat ze 4 goede schilderijen hebben
Productie
/Uitvoering
Observeren
.
Begeleiden

Afronden
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Beoordelen
Door middel van het Rubix-model. (zie onderstaand Rubrix-model)
Presenteren
Evaluatie
Evalueren

Beoordelingsmatrix  opdracht: “De tafel dekken”


onvoldoende
voldoende
goed
score
Technische constructie en afwerking


max.  3 punten
1 punt

Er is geen emotie af te lezen, ook komt er weinig van de schreeuw in het schilderij terug.
2 punten

Emotie is af te lezen, maar omgeving is er niet goed op aangepast.
3 punten

Er is een duidelijke emotie te zien en de omgeving is er goed aan aangepast.

Originaliteit en creativiteit

max. 4 punten
1 punt

geen sprake van eigen input in de omgeving.
2,5 punten

Input is er maar sluit niet goed genoeg aan bij de emotie
4 punten

Creativiteit zit in de omgeving en is goed aangepast.

samenwerking


max.3 punten
1 punt

Er is niet goed overlegd en samengewerkt over de emoties. Zo wordt een emotie bijvoorbeeld vaker uitgebeeld.
2 punten

Samenwerking verloopt stroef en er wordt geen rekening met elkaar gehouden, uiteindelijk wel vier verschillende emoties.
3 punten

Er is goed overlegd en er zijn 4 goede emoties uitgekomen en uitgebeeld.


Vraag 1. Welke kleuren worden er vooral gebruikt in het schilderij?
Vooral basiskleuren zoals geel, blauw en rood. Dit zorgt ook voor contrast

Vraag 2. Wat valt je op aan de vorm die gebruikt is in het schilderij?
De vormen zijn niet recht, maar vloeiend. Alleen voor de weg en het hek zijn rechte lijnen gebruikt, de rest is allemaal door middel van bochten gemaakt.

Vraag 3. Hoe zie je wat Edvard wilde uitbeelden in dit schilderij en hoe zie je dat?
Ik denk angst, de schreeuw heet het dus is het een schreeuw om hulp? Zie je aan de uitdrukking van zijn gezicht en door de kleuren zie je dat het geen positieve emotie is, het is een best duister schilderij.
 Vraag 4: zijn de personen duidelijk te herkennen?
Ja ondanks het onduidelijke gebruik van vorm is het lichaam goed te zien en te herkennen. Ook zien we twee personen op de achtergrond staan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten