De schreeuw
Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld
we gaan
kijken naar de schreeuw van Edvard Munch. Wat kunnen we aflezen? Is het een emotie? Welke
emotie? Kennen we deze emotie zelf en wanneer voelen we ons zo. (angst)
|
Basisplan
|
De
opdracht is om zelf emoties in beeld te brengen in dezelfde stijl. Hoe kijkt
hij als hij blij is? En hoe kijkt hij als hij verdrietig is. Dit doen ze in
groepjes van 4, en ieder laat een andere emotie zien.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel:
aan het eind heeft ieder kind zijn eigen schreeuw gemaakt die een andere emotie weergeeft. Technisch doel: aan de slag met wasco, goed kijken naar de techniek die gebruikt is. |
|
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
Ik
introduceer het door het schilderij aan de klas te laten zien en enkele
vragen te stellen.
Beeldcultuur:
Het
schilderij hoort bij het expressionisme. Dit zie je omdat er een emotie wordt
uitgebeeld, er is expressie. Het is eveneens een zelfportret van de
kunstenaar.
Beeldaspecten
De
beeldaspecten die centraal staan zijn kleur en uitdrukking. De kleuren zijn
namelijk erg opvallend en de expressie maakt het schilderij bijzonder.
Ontwikkelingsfasen
De
ontwikkelingsfase die hoort bij deze opdracht is de expressieve fase. Bij de
opdracht gaat het om de boodschap van de maker. Ook originaliteit is
belangrijk. De kinderen maken een origineel schilderij met een eigen gekozen
expressie.
|
Informeren
|
Ik vertel
de kinderen wat over Edvard Munch. Hoe dit schilderij een psychisch
zelfportret van hem was en wat dit zou kunnen betekenen. Dit ga ik bespreken
met de kinderen.
|
|
Instrueren
|
Beeldende
probleem:
Maak een
andere expressie in dezelfde vorm. Probeer het zo goed mogelijk na te maken.
Echter mogen ze wel aanpassingen maken om de emotie nog beter naar voren te
laten komen in de omgeving en kleuren. Als de stijl maar hetzelfde is. Ook is
de samenwerking erg belangrijk. De leerlingen moeten elkaar helpen en tips
geven bij het uitbeelden zodat ze 4 goede schilderijen hebben
|
|
Productie
/Uitvoering |
|
.
|
|
|
|
|
||
Reflectie
/Nabeschouwing |
|
|
Beoordelen
|
Door
middel van het Rubix-model. (zie onderstaand Rubrix-model)
|
|
|
||
Evaluatie
|
|
|
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
Technische constructie en afwerking
max. 3 punten
|
1 punt
Er is geen emotie af te lezen, ook
komt er weinig van de schreeuw in het schilderij terug.
|
2 punten
Emotie is af te lezen, maar omgeving
is er niet goed op aangepast.
|
3 punten
Er is een duidelijke emotie te zien
en de omgeving is er goed aan aangepast.
|
|
Originaliteit en creativiteit
max. 4 punten
|
1 punt
geen sprake van eigen input in de
omgeving.
|
2,5 punten
Input is er maar sluit niet goed
genoeg aan bij de emotie
|
4 punten
Creativiteit zit in de omgeving en
is goed aangepast.
|
|
samenwerking
max.3 punten
|
1 punt
Er is niet goed overlegd en
samengewerkt over de emoties. Zo wordt een emotie bijvoorbeeld vaker
uitgebeeld.
|
2 punten
Samenwerking verloopt stroef en er
wordt geen rekening met elkaar gehouden, uiteindelijk wel vier verschillende
emoties.
|
3 punten
Er is goed overlegd en er zijn 4
goede emoties uitgekomen en uitgebeeld.
|
|
Vraag 1. Welke kleuren worden er vooral gebruikt in het schilderij?
Vooral basiskleuren zoals geel, blauw en rood. Dit zorgt ook voor contrast
Vraag 2. Wat valt je op aan de vorm die gebruikt is in het schilderij?
De vormen zijn niet recht, maar vloeiend. Alleen voor de weg en het hek
zijn rechte lijnen gebruikt, de rest is allemaal door middel van bochten gemaakt.
Vraag 3. Hoe zie je wat Edvard wilde uitbeelden in dit schilderij en hoe
zie je dat?
Ik denk angst, de schreeuw heet het dus is het een schreeuw om hulp? Zie je
aan de uitdrukking van zijn gezicht en door de kleuren zie je dat het geen
positieve emotie is, het is een best duister schilderij.
Vraag 4: zijn de personen duidelijk te herkennen?
Ja ondanks het onduidelijke gebruik van vorm is het lichaam goed te zien en
te herkennen. Ook zien we twee personen op de achtergrond staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten