De
tafel dekken
|
Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld
We proberen aan te sluiten bij de belevingswereld van het kind door te beginnen met een verhaal over kerst. Een leeftijdsgenoot moet de tafel dekken maar weet niet hoe, en daar gaan wij hem bij helpen. |
|
Basisplan
|
Opdracht: de tafel dekken met
kerst.
De kinderen moeten goed bedenken hoe een gedekte tafel eruit ziet bij een feestdag als kerst. Ze maken de verschillende onderdelen van een gedekte tafel en plakken het vervolgens op een groot vel papier. Randvoorwaarden: - de grootte van het bord en het bestek zijn van werkelijke grootte
- lepel, vork, mes, bord moeten er worden gemaakt
- minimaal 2 verschillende materialen ( zoals papier, crêpe papier, satéstokjes) |
|
|
Doelen
|
Beeldend doel:
De kinderen gebruiken hun fantasie en tegelijkertijd ook de werkelijkheid om de tafel te dekken met kerst. Technisch doel: Met kosteloos materiaal kunnen werken. Niet gaan tekenen om zo een tafel te dekken, maar materialen gebruiken om de tafel te dekken. |
|
|
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur:
Alle kinderen
krijgen allerlei kleuren papier. Hun eigen tafel is de tafel die ze moeten
dekken. Niet alleen borden/bestek maar ook een beker en misschien wel een
servetje. Vervolgens gaan ze aan de slag door te knippen en te plakken,
tekenen is verboden!
|
|
|
||
|
Instrueren
|
Beeldende probleem:
Maak een gedekte tafel met kerst. Hoe dek je nou een nette tafel? Is dat
hetzelfde zoals altijd of toch net iets anders? Wat is daar dan anders aan?
Breng dit in beeld.
Werk individueel en zorg dat je creatief bent, maar tegelijkertijd wel denkt aan de werkelijkheid. |
|
|
Productie
/Uitvoering |
|
.
|
|
|
|
|
|
|
||
|
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
Reflecteren:
Hoe dek je nou zo een speciale tafel, benoem eens wat er opstaat? Wie
heeft dit ook op zijn tafel gezet? Waarom wel en waarom niet? Houd allemaal
even jullie tafel omhoog zodat iedereen even kan rondkijken.
|
|
Beoordelen
|
Door middel van het Rubix-model. (zie onderstaand Rubrix-model)
|
|
|
|
||
|
Evaluatie
|
|
|
|
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
|
Technische
constructie en afwerking
max. 3 punten
|
1 punt
Er is geen
goed knipwerk verricht, het is moeilijk te zien wat het voorstelt.
|
2 punten
Er is goed
geknipt, echter is de afwerking niet net.
|
3 punten
Er is
netjes geknipt, netjes gelijmd en het is een mooi geheel
|
|
|
Originaliteit
en creativiteit
max. 4 punten
|
1 punt
Er is
sprake van een standaard gedekte tafel, niet goed nagedacht over de speciale
gelegenheid
|
2,5 punten
Er zijn
extra toevoegingen, maar de tafel is nog onvolledig en mist de kerstsfeer.
|
4 punten
De
kerstsfeer is goed af te lezen, tafel is uitgebreid gedekt met genoeg toevoegingen
|
|
|
verhoudingen
max.3
punten
|
1 punt
De
verhoudingen kloppen niet, het glas is groter dan het bord etc.
|
2 punten
Verhoudingen
komen in de buurt maar het mes is bijvoorbeeld groter dan de lepel en kleiner
dan de vork
|
3 punten
Verhoudingen
kloppen, goed nagedacht over hoe bestek in verhouding van elkaar hoort te
zijn.
|
|
1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind?
Ja, wel wanneer deze les wordt gegeven in de
kerstperiode sluit het uitstekend aan bij de belevingswereld van de kinderen op
dat moment. En tafel dekken moeten kinderen (meestal) thuis ook doen.
2. Is de inleiding
motiverend voor de leerlingen?
Ja, het daagt kinderen altijd uit wanneer zij iemand
moeten helpen met een probleem.
3. De opdracht: is er
sprake van een duidelijk beeldend probleem?
Ja, duidelijk beschreven wat het probleem is.
Verschillen tussen een “gewone” en “nette” tafel met kerst weten kinderen al
goed omdat ze dat (meestal) wel is hebben gezien.
4. Worden de leerlingen
door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Ja, ze hebben vrijheid in de kleuren die ze kunnen
kiezen en mogen zelf knippen en plakken en niet tekenen. Dit is belangrijk
omdat dat uitdaagt en stimuleert tot het zelf vormgeven van voorwerpen, tekenen
wordt al snel natekenen.
5. Is het
beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja, het beeldmateriaal past bij de belevingswereld van
de kinderen en dient als een goed voorbeeld.
6. Straalt het gekozen
beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Ja, in deze tijd dekt men de tafel nog steeds op deze
manier.
7. Geef een aantal
verbeter punten / aanvullende suggesties.
Geef meer criteria zodat het voor de kinderen ook
duidelijk is wat ze moeten doen.
Kies iets meer passend beeldmateriaal en maak in je
lesfasenmodel duidelijk voor welke groep het is.
8. Wat is het sterkste
onderdeel van de les, en waarom.
Het sterkste onderdeel
vinden wij de gekozen belevingswereld. Kerst spreekt kinderen aan, meestal is
de school zelfs al in kerstsfeer en dit daagt uit om actief mee te doen.


Geen opmerkingen:
Een reactie posten