vrijdag 5 juli 2013

De tafel dekken

                                  De tafel dekken
Voorbereiding
Context
Belevingswereld
We proberen aan te sluiten bij de belevingswereld van het kind door te beginnen met een verhaal over kerst. Een leeftijdsgenoot moet de tafel dekken maar weet niet hoe, en daar gaan wij hem bij helpen.
Basisplan
Opdracht: de tafel dekken met kerst.
 De kinderen moeten goed bedenken hoe een gedekte tafel eruit ziet bij een feestdag als kerst. Ze maken de verschillende onderdelen van een gedekte tafel en plakken het vervolgens op een groot vel papier.
Randvoorwaarden:
- de grootte van het bord en het bestek zijn van werkelijke grootte
- lepel, vork, mes, bord moeten er worden gemaakt
- minimaal 2 verschillende materialen
( zoals papier, crêpe papier, satéstokjes)

Doelen
Beeldend doel:
De kinderen gebruiken hun fantasie en tegelijkertijd ook de werkelijkheid om de tafel te dekken met kerst.
Technisch doel:
Met kosteloos materiaal kunnen werken. Niet gaan tekenen om zo een tafel te dekken, maar materialen gebruiken om de tafel te dekken.
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
Beeldcultuur:
Alle kinderen krijgen allerlei kleuren papier. Hun eigen tafel is de tafel die ze moeten dekken. Niet alleen borden/bestek maar ook een beker en misschien wel een servetje. Vervolgens gaan ze aan de slag door te knippen en te plakken, tekenen is verboden!



Informeren
Instrueren
Beeldende probleem:
Maak een gedekte tafel met kerst. Hoe dek je nou een nette tafel? Is dat hetzelfde zoals altijd of toch net iets anders? Wat is daar dan anders aan? Breng dit in beeld.
Werk individueel en zorg dat je creatief bent, maar tegelijkertijd wel denkt aan de werkelijkheid.
Productie
/Uitvoering
Observeren
.
Begeleiden

Afronden
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren:
Hoe dek je nou zo een speciale tafel, benoem eens wat er opstaat? Wie heeft dit ook op zijn tafel gezet? Waarom wel en waarom niet? Houd allemaal even jullie tafel omhoog zodat iedereen even kan rondkijken.
Beoordelen
Door middel van het Rubix-model. (zie onderstaand Rubrix-model)
Presenteren
Evaluatie
Evalueren

Beoordelingsmatrix  opdracht: “De tafel dekken”

onvoldoende
voldoende
goed
score
Technische constructie en afwerking


max.  3 punten
1 punt

Er is geen goed knipwerk verricht, het is moeilijk te zien wat het voorstelt.
2 punten

Er is goed geknipt, echter is de afwerking niet net.
3 punten

Er is netjes geknipt, netjes gelijmd en het is een mooi geheel

Originaliteit en creativiteit


max. 4 punten
1 punt

Er is sprake van een standaard gedekte tafel, niet goed nagedacht over de speciale gelegenheid
2,5 punten

Er zijn extra toevoegingen, maar de tafel is nog onvolledig en mist de kerstsfeer.
4 punten

De kerstsfeer is goed af te lezen, tafel is uitgebreid gedekt met genoeg toevoegingen

verhoudingen


max.3 punten
1 punt

De verhoudingen kloppen niet, het glas is groter dan het bord etc.
2 punten

Verhoudingen komen in de buurt maar het mes is bijvoorbeeld groter dan de lepel en kleiner dan de vork
3 punten

Verhoudingen kloppen, goed nagedacht over hoe bestek in verhouding van elkaar hoort te zijn.


 Beoordeling aangepaste methodeles
1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind?
Ja, wel wanneer deze les wordt gegeven in de kerstperiode sluit het uitstekend aan bij de belevingswereld van de kinderen op dat moment. En tafel dekken moeten kinderen (meestal) thuis ook doen.
 2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen?
Ja, het daagt kinderen altijd uit wanneer zij iemand moeten helpen met een probleem.
 3. De opdracht: is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
Ja, duidelijk beschreven wat het probleem is. Verschillen tussen een “gewone” en “nette” tafel met kerst weten kinderen al goed omdat ze dat (meestal) wel is hebben gezien.
 4. Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Ja, ze hebben vrijheid in de kleuren die ze kunnen kiezen en mogen zelf knippen en plakken en niet tekenen. Dit is belangrijk omdat dat uitdaagt en stimuleert tot het zelf vormgeven van voorwerpen, tekenen wordt al snel natekenen.
 5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja, het beeldmateriaal past bij de belevingswereld van de kinderen en dient als een goed voorbeeld.
 6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Ja, in deze tijd dekt men de tafel nog steeds op deze manier.
 7. Geef een aantal verbeter punten / aanvullende suggesties.
Geef meer criteria zodat het voor de kinderen ook duidelijk is wat ze moeten doen.
Kies iets meer passend beeldmateriaal en maak in je lesfasenmodel duidelijk voor welke groep het is.
 8. Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom.
Het sterkste onderdeel vinden wij de gekozen belevingswereld. Kerst spreekt kinderen aan, meestal is de school zelfs al in kerstsfeer en dit daagt uit om actief mee te doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten