Portret
van een vrolijk meisje
Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld
We gaan
kijken naar een portrettekening van vrolijk meisje, geschilderd door Bianca
Berends. Wat kunnen we zien aan het portret? Hoe voelt het meisje zich? Kunnen
we ons vinden in het meisje, snappen we haar gevoel en haar emotie?
|
Basisplan
|
De
opdracht die de kinderen moeten gaan uitvoeren is hoe ze zich op dat moment
voelen te uiten in een portrettekening. Ze moeten een portret maken van een
andere leerling. Hierbij moeten ze de emotie van het klasgenootje het portret
naar voren brengen. Ze werken dus in tweetallen, waarbij elk kind een eigen
emotie laat zien. Dit kunnen ook dezelfde emoties zijn, maar dan heb je
alsnog een ander portret doordat elke leerling ander is.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel:
Aan het eind van de les heeft ieder kind een portret gemaakt van een klasgenootje. Dit portret toont de emotie/het gevoel aan van de leerling. Technisch doel: We gaan aan de slag met verf. De kinderen moeten goed kijken naar de kleuren van de haren, hoe kun je verschillende kleuren mengen om een goede kleur te krijgen? |
|
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
Ik
introduceer de opdracht door het schilderij van het meisje aan de klas te
laten zien en een paar vragen te stellen.
Beeldcultuur:
Het
schilderij hoort duidelijk bij het expressionisme. Dit zie je omdat er een
emotie wordt uitgebeeld. Er wordt blijdschap uitgebeeld. Het is daarbij ook
een portret.
Beeldaspecten
Dit
portretje is geschilderd met olieverf op een doek van 40 x 50 cm. Als
portretschilder is het leuk om te spelen met kleur en achtergrond. Deze
achtergrond is licht en rustig zonder saai te zijn. Daarbij staan dus kleur
en expressie centraal. \De kleuren zijn namelijk erg opvallend en de
expressie maakt het schilderij bijzonder.
Ontwikkelingsfasen
De
ontwikkelingsfase die hoort bij deze opdracht is de expressieve fase. Bij de
opdracht gaat het om de expressie die is getoond op het portret. Ook de
fantasie van de leerlingen is belangrijk. Hoe maak je een zo goed mogelijk
portret van je klasgenootje?
|
Informeren
|
Ik vertel
de kinderen wat zelfportretten zijn en ik vertel iets over de vrouw die dit
portret heeft geschilderd. Haar naam is Bianca Berends . Deze vrouw maakt
heel veel portretten. Wat zou een portret schilderen voor haar betekenen? Dit
ga ik bespreken met de kinderen.
|
|
Instrueren
|
Beeldende
probleem:
Maak een
portret van een klasgenootje, waarin de emotie van het klasgenootje naar
voren komt. Probeer je klasgenootje zo goed mogelijk na te maken. Natuurlijk
mogen de leerlingen zelf weten welke kleuren ze gebruiken en welke emotie er
wordt geschilderd met verf. Als. Ook
is de samenwerking erg belangrijk. De leerlingen moeten elkaar helpen en tips
geven bij het maken van het portret en de emotie daarbij.
|
|
Productie
/Uitvoering |
.
|
|
Reflectie
/Nabeschouwing |
||
Beoordelen
|
Door
middel van het Rubix-model. (zie onderstaand Rubrix-model)
|
|
Evaluatie
|
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
|
Technische constructie en afwerking
max. 3 punten
|
1 punt
Er is geen emotie af te lezen in het
portret. Ook ziet het portret niet op de leerling waar het portret over gaat.
|
2 punten
Je kunt zien wie er is afgebeeld in
het portret en de kleuren komen goed naar voren. Echter is de emotie van de
persoon niet goed af te lezen.
|
3 punten
Er is een duidelijke emotie te zien
en je kunt zien wie er op het portret wordt afgebeeld. Ook komen de kleuren
goed naar voren in het portret.
|
|
Originaliteit en creativiteit
max. 4 punten
|
1 punt
Er is geen sprake van eigen fantasie/creativiteit
in de omgeving.
|
2,5 punten
Er is wel eigen fantasie en input
gebruik, maar dit sluit niet goed aan bij de emotie van de leerling.
|
4 punten
De leerling is creatief geweest en
heeft zijn/haar eigen fantasie gebruikt voor zowel het portret als het
uitdrukken van de emotie.
|
|
samenwerking
max.3 punten
|
1 punt
De samenwerking is niet goed
verlopen. Er was geen goede communicatie bij het maken van het portret van
elkaar. Daarbij is de emotie ook niet goed naar voren gekomen.
|
2 punten
Samenwerking verloopt niet helemaal
soepel en er wordt geen rekening met elkaar gehouden. De een maakt zomaar een
portret van de andere leerling, zonder op de emotie te hebben gelet. Uiteindelijk
is het portret wel mooi, maar komt de emotie niet naar voren door de stroeve
samenwerking.
|
3 punten
De samenwerking is goed verlopen. Er is goed overlegd en de portretten zijn
goed gelukt door er samen aan te werken. Daarbij is er ook goed overlegd over
de emoties.
|
Vraag
1: Wat voel je als je naar dit schilderij kijkt?
Je voelt blijdschap en vreugde. Je bent tevreden als je naar dit schilderij kijkt, omdat het meisje zelf ook blij is. Ze heeft een glimlach op haar gezicht, waardoor er positieve, blije emoties naar boven komen.
Vraag 2: Wat wilt Bianca Berends met dit portret zeggen? Bianca Berends is een portretschilderes. Er is te zien dat ze de gezichtsuitdrukking van het meisje goed naar voren laat komen. Bianca zou zich waarschijnlijk blij en tevreden hebben gevoeld bij het maken van dit portretschilderij.
Vraag 2: Welke kleuren worden gebruikt in het schilderij?
De kleuren die worden gebruikt zijn niet zomaar de basiskleuren. Er zijn verschillende kleuren gemengd om tot de kleuren van dit schilderij te komen. De heldere blauwe ogen van het meisje komen goed naar voren en daarbij ook haar haar en het roze shirtje. Er is goed gebruik gemaakt van de kleuren, waardoor de gezichtsuitdrukking goed naar voren komt. De achtergrond van het schilderij is daarentegen rustig, waardoor het goed compenseert met gezicht van het meisje.
Vraag 3: Welke vorm is er gebruikt in het schilderij?
Bianca heeft niet gebruik gemaakt van rechte lijnen. Ze heeft het portret vloeiend geschilderd, wat ook goed te zien is aan de achtergrond van het schilderij. Er is een rustgevende achtergrond te zien, wat komt door de vloeiende beweging van de schilderes. Ook de haren van het meisje zijn vloeiend met de kwast geschilderd. Voor de ogen, mond en daarmee de gezichtsuitdrukking is een meer specifieke beweging nodig geweest.
Je voelt blijdschap en vreugde. Je bent tevreden als je naar dit schilderij kijkt, omdat het meisje zelf ook blij is. Ze heeft een glimlach op haar gezicht, waardoor er positieve, blije emoties naar boven komen.
Vraag 2: Wat wilt Bianca Berends met dit portret zeggen? Bianca Berends is een portretschilderes. Er is te zien dat ze de gezichtsuitdrukking van het meisje goed naar voren laat komen. Bianca zou zich waarschijnlijk blij en tevreden hebben gevoeld bij het maken van dit portretschilderij.
Vraag 2: Welke kleuren worden gebruikt in het schilderij?
De kleuren die worden gebruikt zijn niet zomaar de basiskleuren. Er zijn verschillende kleuren gemengd om tot de kleuren van dit schilderij te komen. De heldere blauwe ogen van het meisje komen goed naar voren en daarbij ook haar haar en het roze shirtje. Er is goed gebruik gemaakt van de kleuren, waardoor de gezichtsuitdrukking goed naar voren komt. De achtergrond van het schilderij is daarentegen rustig, waardoor het goed compenseert met gezicht van het meisje.
Vraag 3: Welke vorm is er gebruikt in het schilderij?
Bianca heeft niet gebruik gemaakt van rechte lijnen. Ze heeft het portret vloeiend geschilderd, wat ook goed te zien is aan de achtergrond van het schilderij. Er is een rustgevende achtergrond te zien, wat komt door de vloeiende beweging van de schilderes. Ook de haren van het meisje zijn vloeiend met de kwast geschilderd. Voor de ogen, mond en daarmee de gezichtsuitdrukking is een meer specifieke beweging nodig geweest.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten