vrijdag 5 juli 2013

Portret van een vrolijk meisje (eigen les Sabine)


                                   Portret van een vrolijk meisje
Voorbereiding
Context
Belevingswereld
We gaan kijken naar een portrettekening van vrolijk meisje, geschilderd door Bianca Berends. Wat kunnen we zien aan het portret? Hoe voelt het meisje zich? Kunnen we ons vinden in het meisje, snappen we haar gevoel en haar emotie?
Basisplan
De opdracht die de kinderen moeten gaan uitvoeren is hoe ze zich op dat moment voelen te uiten in een portrettekening. Ze moeten een portret maken van een andere leerling. Hierbij moeten ze de emotie van het klasgenootje het portret naar voren brengen. Ze werken dus in tweetallen, waarbij elk kind een eigen emotie laat zien. Dit kunnen ook dezelfde emoties zijn, maar dan heb je alsnog een ander portret doordat elke leerling ander is.

Doelen
Beeldend doel:
Aan het eind van de les heeft ieder kind een portret gemaakt van een klasgenootje. Dit portret toont de emotie/het gevoel aan van de leerling.
Technisch doel:
We gaan aan de slag met verf. De kinderen moeten goed kijken naar de kleuren van de haren, hoe kun je verschillende kleuren mengen om een goede kleur te krijgen?  
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
Ik introduceer de opdracht door het schilderij van het meisje aan de klas te laten zien en een paar vragen te stellen.
Beeldcultuur:
Het schilderij hoort duidelijk bij het expressionisme. Dit zie je omdat er een emotie wordt uitgebeeld. Er wordt blijdschap uitgebeeld. Het is daarbij ook een portret.
Beeldaspecten
Dit portretje is geschilderd met olieverf op een doek van 40 x 50 cm. Als portretschilder is het leuk om te spelen met kleur en achtergrond. Deze achtergrond is licht en rustig zonder saai te zijn. Daarbij staan dus kleur en expressie centraal. \De kleuren zijn namelijk erg opvallend en de expressie maakt het schilderij bijzonder.
Ontwikkelingsfasen
De ontwikkelingsfase die hoort bij deze opdracht is de expressieve fase. Bij de opdracht gaat het om de expressie die is getoond op het portret. Ook de fantasie van de leerlingen is belangrijk. Hoe maak je een zo goed mogelijk portret van je klasgenootje?
Informeren
Ik vertel de kinderen wat zelfportretten zijn en ik vertel iets over de vrouw die dit portret heeft geschilderd. Haar naam is Bianca Berends . Deze vrouw maakt heel veel portretten. Wat zou een portret schilderen voor haar betekenen? Dit ga ik bespreken met de kinderen.
Instrueren
Beeldende probleem:
Maak een portret van een klasgenootje, waarin de emotie van het klasgenootje naar voren komt. Probeer je klasgenootje zo goed mogelijk na te maken. Natuurlijk mogen de leerlingen zelf weten welke kleuren ze gebruiken en welke emotie er wordt geschilderd met verf.  Als. Ook is de samenwerking erg belangrijk. De leerlingen moeten elkaar helpen en tips geven bij het maken van het portret en de emotie daarbij.
Productie
/Uitvoering
Observeren
.
Begeleiden

Afronden
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Beoordelen
Door middel van het Rubix-model. (zie onderstaand Rubrix-model)
Presenteren
Evaluatie
Evalueren

Beoordelingsmatrix  opdracht: “Portret van een vrolijk meisje”

onvoldoende
voldoende
goed
score
Technische constructie en afwerking


max.  3 punten
1 punt

Er is geen emotie af te lezen in het portret. Ook ziet het portret niet op de leerling waar het portret over gaat.
2 punten

Je kunt zien wie er is afgebeeld in het portret en de kleuren komen goed naar voren. Echter is de emotie van de persoon niet goed af te lezen.
3 punten

Er is een duidelijke emotie te zien en je kunt zien wie er op het portret wordt afgebeeld. Ook komen de kleuren goed naar voren in het portret.

Originaliteit en creativiteit

max. 4 punten
1 punt

Er is geen sprake van eigen fantasie/creativiteit in de omgeving.
2,5 punten

Er is wel eigen fantasie en input gebruik, maar dit sluit niet goed aan bij de emotie van de leerling.
4 punten

De leerling is creatief geweest en heeft zijn/haar eigen fantasie gebruikt voor zowel het portret als het uitdrukken van de emotie.

samenwerking


max.3 punten
1 punt

De samenwerking is niet goed verlopen. Er was geen goede communicatie bij het maken van het portret van elkaar. Daarbij is de emotie ook niet goed naar voren gekomen.
2 punten

Samenwerking verloopt niet helemaal soepel en er wordt geen rekening met elkaar gehouden. De een maakt zomaar een portret van de andere leerling, zonder op de emotie te hebben gelet. Uiteindelijk is het portret wel mooi, maar komt de emotie niet naar voren door de stroeve samenwerking.
3 punten

De samenwerking is goed verlopen.  Er is goed overlegd en de portretten zijn goed gelukt door er samen aan te werken. Daarbij is er ook goed overlegd over de emoties.



Vraag 1: Wat voel je als je naar dit schilderij kijkt?
Je voelt blijdschap en vreugde. Je bent tevreden als je naar dit schilderij kijkt, omdat het meisje zelf ook blij is. Ze heeft een glimlach op haar gezicht, waardoor er positieve, blije emoties naar boven komen.

Vraag 2: Wat wilt Bianca Berends met dit portret zeggen? Bianca Berends is een portretschilderes. Er is te zien dat ze de gezichtsuitdrukking van het meisje goed naar voren laat komen. Bianca zou zich waarschijnlijk blij en tevreden hebben gevoeld bij het maken van dit portretschilderij.

Vraag 2: Welke kleuren worden gebruikt in het schilderij?
De kleuren die worden gebruikt zijn niet zomaar de basiskleuren. Er zijn verschillende kleuren gemengd om tot de kleuren van dit schilderij te komen. De heldere blauwe ogen van het meisje komen goed naar voren en daarbij ook haar haar en het roze shirtje. Er is goed gebruik gemaakt van de kleuren, waardoor de gezichtsuitdrukking goed naar voren komt. De achtergrond van het schilderij is daarentegen rustig, waardoor het goed compenseert met gezicht van het meisje.

Vraag 3: Welke vorm is er gebruikt in het schilderij?
Bianca heeft niet gebruik gemaakt van rechte lijnen. Ze heeft het portret vloeiend geschilderd, wat ook goed te zien is aan de achtergrond van het schilderij. Er is een rustgevende achtergrond te zien, wat komt door de vloeiende beweging van de schilderes. Ook de haren van het meisje zijn vloeiend met de kwast geschilderd. Voor de ogen, mond en daarmee de gezichtsuitdrukking is een meer specifieke beweging nodig geweest.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten