FORMAT BEELDASPECT ACPA student: Sabine Dolk
|
Hoofdcategorie
|
Kleur
|
|
Deelbegrip
|
Normaal perspectief
|
|
Afbeelding
|
Femme cueillant des fleurs
|
|
Korte
omschrijving
Van het begrip
|
Het is geen
vogelperspectief of kikvorperspectief. De hemel en het gras zijn op de juiste
hoogte weergeven. Deze foto is gezien vanaf een normale hoogte. Het klopt in
verhouding.
|
|
Hoe in de afbeelding
|
De horizon is op een
normale hoogte in de afbeelding. Er is veel gras te zien en je ziet de vrouw
met de geplukte bloemen vanuit een normaal perspectief.
|
|
Welk effect in de
afbeelding
|
Door het mooie
kleurgebruik komt het perspectief ook goed naar voren. Het gebruik van veel
groen, blauw en allerlei kleuren erbij zorgt ervoor dat het perspectief goed
naar voren komt. Ook komt de vrouw met de geplukte bloemen goed naar voren en
is de parasol hierdoor op een normaal perspectief afgebeeld.
|
Beeldbeschouwing:
* Titel/maker/datum
De titel van deze afbeelding is: Femme cueillant des Fleurs. Ook wel de bloemen plukkende vrouw. De maker van deze afbeelding is Pierre-Auguste Renoir (1841-1919).
Het is gemaakt door Pierre-Auguste rond 1874. Pierre-Auguste is een Frans impressionistisch kunstschilder. Al op zijn dertiende werkte Renoir als leerling-schilder.
* Wat zie je/ aandachtspunten & betekenis van het beeld.
Op de afbeelding staat een jongen vrouw afgebeeld met bloemen in haar hand. Naast haar ligt een parasolletje in het gras. Je ziet de blauwe hemel en het groene gras, met een grote hoeveelheid kleurtjes van de mooie bloemen. De jurk van de jonge vrouw is goed zichtbaar door de mooie blauwe kleur. In de verte is een dorpje te zien, onderaan de blauwe hemel.
Betekenis: Op deze afbeelding staat Camille Doncieux/Monet afgebeeld. Het is een tragisch jong gestorven vrouw. Het is de eerste vrouw van Renoirs mede-impressionist Claude Monet. De levenslange vriendschap van Monet en Renoir was het meest hecht in de periode 1866-1875. Camille werd afgebeeld in een aantal van hun schilderijen, waaronder Femme cueillant des Fleurs. Hier staat ze, met een bos bloemen in de hand die ze net geplukt heeft, in een veld bij St. Cloud, net buiten Paris. Camille was 18 jaar toen Monet haar in 1865 ontmoette. Al snel werd zij zijn minnares en stond zij model voor een aantal van zijn werken in deze eerste jaren. Vanwege haar bescheiden afkomst weigerde Monets vader Camille in de familie op te nemen. Desondanks trouwde het paar in 1870. Een jaar nadat Renoir dit schilderij gemaakt heeft, werd Camille ziek. In 1879 stierf ze, slechts 32 jaar oud. Op dat moment was de 'nieuwe' liefde van Monet vlakbij: Alice woonde met haar man, die in Parijs werkte, bij het echtpaar in Vétheuil. Na Camilles dood was Alice zo jaloers, dat ze alle beeltenissen van Camille heeft proberen te vernietigen. Daarom herinnert het schilderij aan de ziekelijke jaloezie van Monets tweede vrouw ten opzichte van Camille.
*Hoe is het gemaakt?
Hij mengde zijn kleuren niet op een palet, maar bracht de toetsen naast en over elkaar aan op het doek.
* Tijdskenmerken (stijl)
Schilderijen uit het vroege Impressionisme worden steeds zeldzamer op de markt. Femme cueillant des Fleurs dateert uit deze belangrijke periode.
Renoir gebruikte lichte kleuren in zijn schilderijen. De belangrijkste elementen in het werk van Renoir zijn licht en het vrouwelijke lichaam. Hij mengde zijn kleuren niet op een palet, maar bracht de toetsen naast en over elkaar aan op het doek. De manier van schilderen werd algemeen nagevolgd door zijn tijdgenoten, de impressionisten.
* Mening
Ik vind het een mooi, kleurrijk schilderij. Wat mij erg aanspreekt is het verhaal achter het schilderij. Renoir en Monet waren echt goede vrienden, dus ik vind het erg bijzonder dat Renoir de vrouw van Monet schilderde.
Postmoderne foto
|
Hoofdcategorie
|
Kleur
|
|
Deelbegrip
|
Normaal perspectief
|
|
Afbeelding
|
Femme cueillant des fleurs
|
|
Korte
omschrijving
Van het begrip
|
Het is geen
vogelperspectief of kikvorperspectief. De tuintegels en de schutting en de
bomen en planten zijn op de juiste hoogte weergeven. Deze foto is gezien vanaf
een normale hoogte.
|
|
Hoe in de afbeelding
|
De horizon en de huizen
zijn op een normale hoogte in de afbeelding. De ‘parasol’ is goed te zien en
je ziet ‘de vrouw’ met de geplukte bloemen vanuit een normaal perspectief. Er
is echter geen gras te zien
|
|
Welk effect in de
afbeelding
|
Het gebruik van veel
kleuren zorgt ervoor dat het perspectief goed naar voren komt. Door het mooie
kleurgebruik komt het perspectief dus ook goed naar voren. Dit is dus zowel
bij het echte schilderij als mijn eigen postmoderne foto. Daarom is de
hoofdcategorie ook ‘kleur’. Ook komt de vrouw in de postmoderne foto met de
geplukte bloemen goed naar voren, door haar jurk en de parasol is ook een
andere kleur dan de ondergrond.
|


Geen opmerkingen:
Een reactie posten